Dni Pianina w Flagey: miasto przy akompaniamencie muzyki Giancarlo Guerrero

Artykuł opublikowany 18 lutego 2017
Artykuł opublikowany 18 lutego 2017

Z przykrością stwierdzam, że ten artykuł nie został jeszcze poddany edycji i nie jest jeszcze opublikowany w żadnej grupie.

Dyrygent Giancarlo Guerrero rozpoczął czwartą edycję Dni Pianina w Flagey. Zaczęło się od szczególnego koncertu o roli miast w życiach kompozytorów, a koncert "Jasne Światła Wielkich Miast" zaprosił nas do odkrywania różnorodności. Cafébabel miało okazję porozmawiać z dyrygentem.

Odważny program, zarazem klasyczny i nietypowy, stanowił spotkanie znanych dzieł z bardziej oryginalnymi utworami. Wszystko połączone było doświadczeniem miasta. Taką atmosferę stworzono na otwierającym koncercie czwartej edycji Dni Pianina w Flagey.

W Jasnych Światłach Wielkich Miast wybrano różnorodne utwory, które, jak wytłumaczyła Elsa de Lacerda, miały na celu zaprezentowanie sztuki we wszystkich swoich formach. Skupiając się na relacji między kompozytorami i miastami, w których dojrzewali, program starał się zbadać wpływy, nastroje i obrazy, które później zostały przetłumaczone na język muzyki. Poprzez różnorodny repertuar włączający Chopina, Wagnera, ale też Bartoka i Danielpoura, koncert pobudził publikę. Tym samym, uwolnił emocje tworząc obrazy w naszych umysłach.

By w pełni wyrazić ten rodzaj muzyki potrzebowała ona odpowiedniego dyrygenta. Lider orkiestry, cieszący się wolnością, chce wyrazić wszystkim swój talent i dźwięki. Tak jest w przypadku Giancarlo Guerrero - dyrektora muzycznego Orkiestry Symfonicznej Nashvillei głównego dyrygenta The Cleveland Orchestra Miami Residency , który powrócił do Brukseli by przy tej wyjątkowej okazji towarzyszyć Filharmonii Brukselskiej.

 Różnorodność jest modna!

To oryginalne podejście do koncertu stawia pytanie o rolę muzyki i orkiestry w dzisiejszym świecie. Jak kogoś w 2016 może pociągać muzyka sprzed 500 lat? W jaki sposób orkiestra może być nowatorska i przyciągnąć uwagę słuchaczy? Dlaczego publika nie zasypia podczas koncertu? W końcu: jak miasto może zaoferować muzykę wszystkim mieszkańcom?

Guerrero ma swój własny eliksir: różnorodność. „Dla mnie koncert powinien przypominać dobry posiłek: musisz mieć dobrą przystawkę, później dobre główne danie, deser, może też aperitif! Wierzę, że musi stanowić dla ludzi doświadczenie.”

Wyjaśnił nam, że wybrał taki program w próbie zmodernizowania orkiestry, aby przyciągnąć publikę: ”starasz się stworzyć zbilansowany program: musi zawierać wszystkiego po trochu. W ten sposób publiczność opuszcza salę koncertową z oglądem granej muzyki. Dla mnie, jako dyrygenta, jest to bardzo ambitne zadanie, ale również dające dużo frajdy. Chodzi mi o to, że muszę dyrygować wieloma językami jednej nocy.”

 Fantastyczne miasta, prawdziwe emocje

Głównym punktem koncertu było miasto i jego różnice, pokazując ogrom inspiracji, które zapewnia kompozytorowi. Sieć została wyrażona poprzez zaczarowane miasto w porównaniu do chaotycznego, zanieczyszczonego i głośnego, które powoduje różnorodne emocje. W rzeczy samej, jak M. Guerrero wyjaśnił, pierwsza część koncertu była inspirowana poezją, nadzieją, wolnością i oczekiwaniem przyszłości i zostało to wyrażone przez dzieła Danielpoura, Chopina, Wagnera i Bartóka. Te nastroje wprowadziły nas z powrotem w najpotężniejsze z uczuć: miłość. Miłość jako rozpacz, dobiegająca do nieuniknionego końca, ale również miłość która przezwycięża wszystko stwarzając kolejne emocje.

Nie powinniśmy oczywiście zapomnieć o fortepianie, a szczególnie o doskonałej argentyńskiej pianistce, Ingrid Fliter. Decyzja o włączeniu do repertuaru Koncertu Fortepianowego N. 2, Op.21 skomponowanego przez Chopina miała na celu uwolnienie potencjału instrumentu, dzięki wspaniałej interpretacji. To był z pewnością najlepszy sposób na rozpoczęcie Dni Pianina w Flagey!