Filmy lata: lista z całej Europy

Artykuł opublikowany 10 sierpnia 2015
Artykuł opublikowany 10 sierpnia 2015

Nie ma nic lepszego niż poznawanie i odkrywanie na nowo świetnych produkcji filmowych – klasyki czy nowości. Przygotowaliśmy dla Was listę kultowych filmów europejskich.

Lato przemocy, Valerio Zurlini (Włochy, 1959) 

Rok 1943. 20-letni Carlo (Jean-Louis Trintignant), syn faszystowskiego dygnitarza, spędza wraz z przyjaciółmi lato w Riccione. Wojna wydaje się być odległa od plażowania i zabawy, a serce Carla waha się między przyjaciółką Rossaną (Jacqueline Sassard) a piękną powojenną wdową Robertą (Eleonora Rossi-Draghi). 25 lipca Mussolini ponosi ostateczną klęskę. Pomimo wielkiej sympatii, która się między nimi narodziła, wojna rozdziela Carla i Robertę.

W pełnym słońcu, René Clément (Francja, 1960)

Pierwsza adaptacja kinowa powieści Patricii Highsmith, kolejną będzie hollywoodzka - Utalentowany pan Ripley - z 1999 roku. Pewien amerykański miliarder angażuje młodego chłopaka bez grosza Toma Ripleya (Alain Delon) do misji, która na celu ma przekonanie jego syna Philipa, żeby zakończył wakacje we Włoszech i wrócił do USA. Kto kogo przekona? Kto kogo oczaruje? Alain Delon i Maurice Ronet po raz pierwszy zmierzą się w pojedynku o serce Marie Laforet - na dużym ekranie, rzecz jasna! Obowiązkowa ochrona przeciwsłoneczna z najwyższym filtrem.

Fanfaron, Dino Risi (Włochy, 1962)

15 sierpnia w Rzymie Bruno (Vittorio Gassman), odrobinę zarozumiały czterdziestolatek i niestrudzony uwodziciel, spotyka Roberto, skromnego studenta przygotowującego się do swoich wrześniowych egzaminów. Dwaj mężczyźni stają się przyjaciółmi a Roberto, któremu ostatecznie udaje się oderwać od książek, ma sporo do nadrobienia jeśli chodzi o relacje z innymi, również z płcią przeciwną. Ścieżka dźwiękowa stała się już legendą (mimo że, siłą rzeczy, jest wiekowa: Saint Tropez Twist Peppino Di Capri czy Guarda come dondolo Edoardo Vianello na przykład).

Wypadek, Joseph Losey (Wielka Brytania, 1967)

Film na podstawie scenariusza Harolda Pintera, z Dirkiem Bogarde jako Stephenem, profesorem z uniwersytetu w Oxfordzie. Para studentów, która próbuje do niego dotrzeć, zostaje ofiarami poważnego wypadku drogowego. Na miejscu Stephen zastaje martwego już chłopaka oraz nieprzytomną Annę, jego austriacką towarzyszkę (Jacqueline Sassard, którą pamiętamy z „Lata przemocy"). Stephen podejrzewa, że to ona spowodowała wypadek będąc pod wpływem alkoholu i ukrywa ją w swoim domu. Po pewnym czasie zaczyna się w niej zakochiwać. 

Basen, Jacques Deray (Francja, Włochy, 1969)

Międzynarodowa obsada: Alain Delon, Romy Schneider, Maurice Ronet i Jane Birkin (wówczas debiutująca). Lato w Prowansji. W przepięknej willi z basenem ma miejsce tragedia, która pociągnie za sobą policyjne dochodzenie. Mimo upływu lat obraz przedstawiony w „Basenie" nadal inspiruje do tego stopnia, że stał się niemal wzorem stylu (przykładem na to jest „Swimming pool" w reżyserii François'a Ozon'a albo „Un homme idéal" Yanna Gozlana). Czterdzieści sześć lat bez oznak starzenia: kilka lat temu Dior wykorzystał zdjęcia z filmu w reklamie swoich perfum Eau sauvage", tak klasycznych jak sam film!

 

Wieczność i jeden dzień, Théo Angelopoulos (Grecja, 1998)

Podczas przygotowań do hospitalizacji w szpitalu, grecki pisarz Alexandre (melancholijny Bruno Ganz) odkrywa stary list swojej żony, w którym opowiada mu ona o pewnym letnim dniu trzydzieści lat wcześniej. Wstrząśnięty Alexandre spotyka albańskiego chłopca, nielegalnego imigranta, i decyduje się towarzyszyć mu podczas tułaczki. Złota Palma na festiwalu w Cannes: arcydzieło o tematyce „przedziwnie" współczesnej.

W lipcu, Fatih Akin (Niemcy, 2000)

Hamburg. Daniel jest nieśmiałym profesorem. Juli to zakochana w nim kreatywna dziewczyna sprzedająca ręcznie robioną biżuterię. Dziewczyna sprzedaje mu pierścionek w kształcie słońca, obiecując znalezienie „miłości pod znakiem słońca". Daniel jest już jednak zakochany w Melek, Turczynce, która wraca do Stambułu, by zamieszkać tam na stałe. Mężczyzna postanawia podążyć za nią. Wraz z nimi w podróż wyrusza Juli.

Bohaterowie, Pau Freixas (Hiszpania, 2010)

Odnoszący sukcesy, ale pozbawiony życia uczuciowego specjalista do spraw reklamy oraz kobieta, z którą niewiele go łączy, przywołują dziecięce wspomnienia ze wspólnych wakacji. Ta niewielka katalońska produkcja otrzymała nagrodę publiczności podczas festiwalu w Maladze w 2010 roku.

The Summer of Sangaile, A. Kavaité (Litwa, Dania, Francja, 2015)

Nagroda za reżyserię podczas festiwalu w Sundance. Podczas wakacji na litewskiej wsi, Sangaile, introwertyczna nastolatka spotyka Auste, młodą kobietę, której udaje się przekonać ją do siebie. Czy to początek miłości? Film pełnometrażowy przypominający eteryczną estetykę lat siedemdziesiątych Davida Hamiltona (Bilitis, „Lato w Saint Tropez"). Jeden z lepszych filmów roku.