Italian Kingdom: Opowieści o włoskiej społeczności Londynu

Artykuł opublikowany 22 lutego 2016
Artykuł opublikowany 22 lutego 2016

Projekt redakcji „The Italian Kingdom” rozpoczął się w 2015 rok od opowieści wizualnych, które przedstawiały perypetie Włochów w Londynie, prezentując „twarze” wspólnoty. W niecały rok całe przedsięwzięcie rozwinęło się na tyle, że powstał magazyn, blog i program w internetowym radiu. Niebawem światło dzienne ujrzy ich pierwsza książka.

Londyn jest jedną z najbardziej kuszących stolic Europy. Jego tętniąca życiem atmosfera, otwartość na nowe pomysły i poczucie znajdowania się e centrum wydarzeń, w przeciągu ostatnich kilku dekad przyciągnęły setki tysięcy osób mających nadzieję na lepsze życie. Wśród nich znajduje się coraz więcej Włochów, którzy porzucają swoją „Dolce Vita”, by zamieszkać w Wielkiej Brytanii. Obecnie reprezentują jedną z największych grup imigrantów w stolicy Zjednoczonego Królestwa. Czego oczekuje od swego nowego domu ponad pół miliona Włochów? Przede wszystkim większej merytokracji na rynku pracy.

Lecz kim są londyńscy Włosi? Jakie są ich historie, ich obawy, ich cele? Dlaczego udali się na północ i co sprawia, że tam pozostali (lub – w niektórych wypadkach – wrócili do kraju śródziemnomorskiego)? Z zewnątrz możemy przypominać głośną bandę ekstrawaganckich pożeraczy pizzy. Lecz nie do końca tak właśnie jest.

Aby pozbyć się uprzedzeń i dowiedzieć się czegoś więcej o włoskiej społeczności Londynu, odwiedziliśmy Stefana Broli – współzałożyciela i kierownika redakcyjnego projektu Italian Kingdom i Eleonorę Ossolę – zarządzającą stacją Italian Kingdom Radio.

Italian Kingdom: Jak to się wszystko zaczęło

Italian Kingdom (IK) jest multimedialną platformą dla Włochów mieszkających za granicą, założoną w kwietniu 2015 roku. Obecnie stała się eksperymentalną interaktywną siecią crossmedialną, która łączy w sobie różnorodne mniejsze projekty: począwszy od blogów i magazynów, aż po radio internetowe. Przy czym, w chwili powstania – niecały rok temu – to wszystko istniało jedynie we wstępnych założeniach.

„Nasza podróż zaczęła się od fotograficznych opowieści o ludziach, którzy z wielu różnych powodów wyjechali z naszego kraju do Zjednoczonego Królestwa, aby odnaleźć samych siebie lub coś jeszcze innego” – wyjaśnia Stefano, kierownik projektu. „Naszym celem nigdy nie było pokazywanie ludzi przez pryzmat stereotypów, lecz pozwolenie im na to, by wyrażali siebie w sposób odzwierciedlający ich prawdziwe ja”.

Głównymi celami projektu są ukazanie włoskiej społeczności w całej jej krasie, podkreślając jej wkład w zarówno kulturalny jak i zawodowy rozwój stolicy Zjednoczonego Królestwa, oraz pomoc ludziom w zbliżeniu się do tej grupy i spojrzenie na nią z bezstronnością i otwartością.

„To płynna społeczność” – dodaje Eleonora z IK radia – “składająca się z ludzi w każdym wieku; jedni z nich zupełnie niedawno wylądowali w Londynie, inni przybyli tu lata temu. Są tutaj z najróżniejszych powodów, każdy z nich ma unikalną osobowość, umiejętności, ambicje, marzenia i obawy. Naszym celem było uwidocznienie tego, tej całej plątaniny”.

Z zalążka w postaci opowieści wizualnych przedstawiających twarze i historie Włochów żyjących w Londynie, pomysł rozrósł się do szeroko zakrojonego projektu, prezentowanego na łamach magazynu, programu radiowego i świeżo opubikowanej książki, która niebawem ujrzy światło dzienne. Istnieje także wiele pomniejszych projektów mających na celu zbudowanie najlepszej włoskiej wspólnoty zagranicznej.

Na ten moment, Italian Kingdom – obserwowany  przez ponad 15 000 użytkowników korzystających z różnych kanałów – jest społecznością, która zgromadziła ponad 600 000 członków z 120 krajów świata, reprezentując tym samym jeden z najważniejszych punktów skupiających włoską wspólnotę za granicą.

Liczne i różnorodne środki przekazu

Po przeprowadzeniu kampanii crowdfoudingowej mającej na celu wypromowanie pierwszego drukowanego projektu IK, Volume 1 jest już w drodze. Limitowana edycja 1 500 egzemplarzy będzie  dostępna w sprzedaży począwszy od marca 2016 roku. W książce zebrane zostały opowieści z pierwszych sześciu miesięcy działaności Italian Kingdom. Tom zawiera w sobie materiały autorstwa Barbary Serry – pisarki i dziennikarki związanej ze Sky i Al Jazeerą oraz serię opowieści Silvii Favasuli – dziennikarki pracującej dla Linkiesta. Projekt został zrealizowany dzięki zebraniu łącznie 10 000 funtów.

Jedną z inicjatyw IK, które odniosły największy sukces, okazał się być program radiowy. Pomimo tego, że działa on zaledwie od maja 2015, w mniej niż rok jego 28 podkastów zostało odsłuchanych ponad 11 000 razy, zaś sama audycja każdorazowo dociera do około 100 suchaczy na żywo.

Głosami radia IK są Eleonora i Raffaella, które – z pomocą Red’a, ich tajemniczego DJ’a – pojawiają się na antenie w każdą sobotę, między południem i godziną pierwszą. Ich główny cel jest prosty: chcą skontaktować ze sobą Włochów, żyjących za granicą z tymi, którzy nadal mieszkają w Bel Paese, lecz pragną podjąć wyzwanie i – z bagażem w jednej ręce i paszportem w drugiej – opuścić ojczyznę.

Podczas audycji słuchaczom prezentowana jest mieszanka wywiadów przeprowadzonych w studio – zarówno z gośćmi specjalnymi, jak i z lokalnymi expatriantami – oraz rozmów telefonicznych z Włochami żyjącymi w różnych zakątkach świata. Panuje tam międzynarodowa wielowymiarowość, a każdy gość ma jakąś interesującą historię do opowiedzenia: o oszałamiającym pomyśle, który zmienił ich życie lub o projekcie, który  zapoczątkował ich karierę.

Podstawę całego projektu IK stanowi nadzieja na to, że mosty pomiędzy członkami włoskiej społeczności zaczną się same budować. „Jest tak wiele wartościowych inicjatyw zapoczątkowanych przez Włochów” – komentuje Eleonora. „Nasz cel jest dwufazowy. Z jednej strony chcemy jednoczyć Włochów i dać im możliwość połączenia ich pomysłów. Z drugiej zaś, chcemy pomóc naszym rodakom wyjść z «Włoskiego getta», które czasami sami wokół siebie tworzymy”.