Jak to się robi w Europie

Artykuł opublikowany 14 listopada 2006
opublikowano w społeczności
Artykuł opublikowany 14 listopada 2006

Z przykrością stwierdzam, że ten artykuł nie został jeszcze poddany edycji i nie jest jeszcze opublikowany w żadnej grupie.

Również stary kontynent dotrzymuje kroku Internetowi drugiej generacji.

Netvibes i PageFlakes, home page na miarę

Netvibes i Pageflakes, pierwsza francuska, druga niemiecka, są spersonalizowanymi stronami startowymi, które w mgnieniu oka pozwalają na zbieranie i wyświetlanie wszystkich zawartości źródeł wybranych informacji. Tego rodzaju technologia to RSS (Really Simple Syndication), która pozwala na otrzymanie w czasie rzeczywistym tytułów z linkami, i z nagłówkami (jak cafebabel.com). Poza artykułami możesz otrzymać własne maile, ostatnią prognozę pogody dla twojego miasta lub wejście na rynek nowych wersji twoich ulubionych produktów. Wszystko jest bezpłatne. Netvibes i PageFlakes, według mnie rywalizujące między sobą, zdają egzamin, ponieważ umiejscawiają się w sferze specyficznego rynku i nie powielają istniejących już rozwiązań, a są pod każdym względem innowacyjne. Jakie wyzwania mogą sobie stawiać oba serwisy? Zamienić na pieniądze zaufanie, jakie tworzy się wokół tych stron.

Wikio, media tradycyjne i blog w jednym

Wikio jest francuskim projektem, ostatnio rozpropagowanym również po włosku. Organizuje i proponuje za jednym razem klasyczne media, blogi i artykuły zaproponowane przez samych użytkowników. O wszystkim decydują odwiedzający stronę: za pośrednictwem głosowania wpływają na hierarchię w publikowaniu informacji. Im więcej kliknięć na dany obszar tematyczny, tym więcej będzie on widoczny na stronie głównej. To mieszkanka Digg, Google news i blog-community. Najważniejszym walorem Wikio jest zasada wartościowania różnych istniejących tam tematów. To wielkie wyzwanie dla francuskiego założyciela Yahoo, i dawnego szefa Keikoo, Pierra Chappaza.

Fiat 500, bo reklama też jest "2.0"

Do fali 2.0 dołączył też przemysł. Przykładem może być nowa kampania reklamowa fiata 500, którego premiera przewidziana jest na 2007, to idealny przykład "brandingu 2.0". Modelowym odniesieniem jest marketing wirusowy on-line, który osławił film Snakes on a Plane, ale również tak zwany crowdsourcing, zgodnie z którym przedsiębiorstwa czerpią inspirację z "tłumu", czyli z internautów. Strona fiata 500 angażuje użytkownika (przyszłego klienta?) w kreatywny proces i w produkcję. Możliwości nie kończą się: kompozycja i ściągnięcie ścieżki dźwiękowej w mp3; nauka słowa "500" we wszystkich językach świata; stworzenie i wybór przyszłej maskotki samochodu, ściąganie obrazków, tworzenie i dzielenie się filmami video, realizacja wymarzonego projektu samochodu Fiat; udział w konkursie na projekt akcesoriów. Następnie należałoby sprawdzić, czy sprzedaż samochodu będzie równie wysoka. Tymczasem Renault od niedawna stworzyła podobną stronę dla swojego Twingo Koncept. "Wyprodukowane we Włoszech, wzbudzające zazdrość we Francji" zgodnie z hasłem innej kampanii 2.0, którą koniecznie trzeba zobaczyć: Nike.

Fot.: PageFlakes, Jacques Froissant, Archiwum FIAT

PIONIERZY EUROPEJSKIEGO WEB 2.0

Nazwa:

Netvibes

Kraj: Francja

Data promocji: 2005

Założyciel: Tarik Krim

Dzienna wizyta stron: ok. 45 milionów (źródło Alexa)

Zarejestrowani użytkownicy: 5 milionów (źródło NetVibes)

Nazwa:

PageFlakes

Kraj: Niemcy

Data promocji: 2005

Założyciel: Christoph Janz (przeczytaj bloga) http://christophjanz.blogspot.com/

Dzienna wizyta stron: ok. 15 milionów (źródło Alexa)

Nazwa:

Wikio

Kraj: Francja

Data promocji: 2006

Założyciel: Pierre Chappaz (przeczytaj bloga) http://kelblog.typepad.com/

Dzienna wizyta stron: ok. 5 milionów (źródło Alexa)

Strona:

Fiat 500

Kraj: Włochy

Data promocji: 2006

Dzienna wizyta stron: 200 tysięcy (źródło Alexa)