Mario Rubio i sekretne życie gitar

Artykuł opublikowany 13 sierpnia 2015
Artykuł opublikowany 13 sierpnia 2015

W jaki sposób własnoręcznie konstruuje się gitarę? Potrzebny jest do tego staranny dobór surowców, długi czas pracy, dbałość o szczegóły, ogromna pasja i nieograniczona cierpliwość. Oto gitary produkcji Mario Rubio, mistrza lutnictwa z Civica Scuola di Liuteria di Milano.

W Mediolanie istnieje szkoła lutnicza popularna na całym świecie, jednak mało znana przez mediolańczyków. Tutaj tworzy się od prawie czterdziestu lat instrumenty zabytkowe i nowoczesne według lombardzkiej tradycji lutniczej. Mario Rubio jest jednym z wykładowców w szkole. W swoim laboratorium w dzielnicy Ripamonti od ponad dwudziestu lat projektuje i wytwarza gitary klasyczne całkowicie ręcznie skonstruowane.

Praca, która rozpoczyna się w val di Fiemme, w Dolomitach, jest bardzo żmudna. W tamtej okolicy jodły są ścinane nocami podczas pełni księżyca. Później zanosi się je do warsztatu, gdzie drzewo jest obrabiane razem z innym cennym drewnem jak heban, drzewo cedrowe i palisander. Czas wykonania jest bardzo długi: żeby wykonać jedną gitarę potrzeba przynajmniej 300 godzin pracy, począwszy od początkowej rzeźby aż do końcowego lakierowania. W trakcie potrzeba cierpliwej i uważnej pracy, która wymaga sprawności i nieograniczonego zaangażowania.

Hiszpański gitarzysta Andrés Segovia mówił, że granie na gitarze jest jak obserwowanie orkiestry z odwróconą lornetką: wszystkie jej instrumenty tworzą całość, jednak o zredukowanym wymiarze dźwiękowym. Jest w niej nieskończoność kolorów, barw i jakości do odkrycia. Jeden doskonały technicznie instrument nie wystarczy. Potrzebna jest również jego dusza. Być może to jest sekretem gitar Mario.