Powiedz mi, gdzie surfujesz, a powiem ci, czego szukasz

Artykuł opublikowany 5 grudnia 2007
na stronie głównej
Artykuł opublikowany 5 grudnia 2007
Wirtualne społeczeństwa obiecują złote góry w zamian za login i kilka kliknięć. Spotkać bratnią duszę, znaleźć pracę lub zindywidualizować swoją wirtualną przestrzeń. Zróbmy szczegółowy przegląd.

Bureau de LinkedIn à Palo Alto en Californie

Znaleźć pracę na Linkedin

Filozofia 'LinkedIn' zawiera się w jednym zdaniu, ogłoszonym na stronie: "wasze stosunki zawodowe są kluczem do sukcesu". Stworzony przez Dana Nye w 2003 roku w Kalifornii, Linkedin jest platformą, którą internauci używają, aby znaleźć pracę, wspólnika lub rozpocząć współpracę. Mimo iż baza danych zaczęła początkowo rozwijać się w zakresie zaawansowanych technologii, dzisiaj zajmuje już niemal wszystkie sektory. Stronę zaczęli finansować liczni inwestorzy europejscy, a w październiku 2007 liczyła ponad 15 milionów zapisanych.

Poznać przyjaciół na Hi5

Une manifestation homo à LondresDostępny w języku angielskim, portugalskim, hiszpańskim, francuskim, niemieckim, polskim, włoskim, tureckim, niderlandzkim i rumuńskim, Hi5 jest serwisem społecznościowym, wymyślonym w 2003 przez amerykańskiego przedsiębiorcę Ramu Yalamanchi. Celem portalu jest pozwolenie użytkownikom na komunikowanie się z przyjaciółmi z niemalże całego świata, ale również na poznanie nowych. Licznik strony wskazuje prawie 60 milionów członków regularnie "podłączonych". Jedna z największych zalet Hi5 jest również jego największą wadą: nieograniczone albumy zdjęć. Rezultat: rodzaj wizualnych fajerwerków próżności. Hi5 figuruje na liście najczęściej odwiedzanych stron na świecie i jest obecnie najpopularniejszym portalem w Portugalii.

Ujawnić się... na gaydar

"Gdzie chcesz, kiedy chcesz" - taka jest dewiza "gaydar" (połączenie "gay" i "radar"), jednej z największych społeczności homo i biseksualnych online. Jej członkowie nie mają nic do ukrycia, tworzą swój profil online i poszukują wspólnie miłości i przyjemności, jak na przykład Badger (pseudonim), 26-letni młody mężczyzna, który zakończył rok studiów w Wielkiej Brytanii w ramach Erazmusa i powrócił do Madrytu. Największą zaletą posiadania profilu jest wg niego fakt, że "przed kompem nie ma tematów tabu. Można zmyślać, ale można też być bardzo szczerym". Gaydar, nazywany również międzynarodówką pośród czatów, dostępny w 8 językach, został stworzony w 1999 roku przez pochodzących z południowej Afryki Gary’ego Fischa i jego przyjaciela Henry'ego Badenhordsa.

Pokazać swój talent na Myspace

L'interface de NingZałożony przez Toma Andersona i Chrisa DeWolfa w sierpniu 2003 MySpace jest aktualnie najbardziej uczęszczanym portalem w Stanach Zjednoczonych i obejmuje społeczność 140 milionów użytkowników rozproszonych niemal na całym świecie. Wraz z przyciągającym uwagę sloganem "Odkryj, kto zna kogo i jak. Sprawdź, czy tylko sześć osób dzieli cię od Toma Cruisa", MySpace stał się rodzajem wirtualnego inkubatora dla artystów. Za pomocą interaktywnego serwisu, na który składają się blogi, profile ze zdjęciami oraz wewnętrzny system e-maili i forów, portal pozwala internautom na zamieszczanie online swojej twórczości artystycznej i kompozycji muzycznych, a także na wybieranie utworów, które im się podobają. Problem z Myspace, który został wykupiony w 2006 roku za 580 milionów dolarów przez News Corp (imperium mediów potentata Ruporta Murdocha), a dziś jest wyceniany na prawie 6 miliardów, stanowi prawo do własności intelektualnej, zwłaszcza ustawodawstwo dotyczące praw autorskich. W maju 2006 roku Universal Music wniosło do sądu skargę przeciwko MySpace, argumentując, iż portal pozwala na bezprawne publikowanie ich piosenek. Obecnie strona zabrania "publikować, zmieniać, rozpowszechniać lub powielać w jakikolwiek sposób elementów chronionych przez prawa autorskie".

Stworzyć swoją własną sieć... na Ning

12 lat po stworzeniu Netscape, Marc Andreessen ogłosił pozyskanie funduszy w wysokości 44 milionów dolarów dla Ning - ambitnej platformy, mającej stać się alternatywą dla sieci społecznościowych typu "wszystko w jednym" poprzez dostarczenie darmowych narzędzi do tworzenia spersonalizowanych stron wspólnotowych. Oryginalność przedsięwzięcia polega na zaproponowaniu ludziom stworzenia swojej własnej wirtualnej przestrzeni, publicznej lub prywatnej. Ning daje użytkownikom, nawet tym niedoświadczonym, kontrolę online nad stronami, a także możliwość tworzenia nowych aplikacji www, modyfikowania wyglądu interfejsu, jak również zarządzania reklamami. Internauci mogą oglądać filmy, tworzyć prezentacje, słuchać muzyki, rozpocząć bloga lub administrować sieć. Ning zapowiada być może początek drugiej generacji stron z sieciami społecznościowymi, które można dostosowywać wedle życzenia użytkownika.

Kto gdzie klika?

→169 000 000 Europejczyków jest podłączonych do sieci

→48 000 000 spośród nich jest stałymi użytkownikami internetu

→6 na 10 Europejczyków regularnie łączy się z internetem

→średnio 5,4 połączeń na tydzień dla Europejczyków

→11 godzin 20 minut to średni czas spędzany tygodniowo online

→70 % czasu spędzonego online jest poświęcone na użytek prywatny, pozostałe 30 % na pracę zawodową

→25 % francuskich internautów odwiedza blogi co najmniej raz na miesiąc

→43 % szwedzkich internautów korzysta z radia online

→64 % Hiszpanów używa oprogramowań komunikatorów internetowych

→82 % młodych, w wieku od 16 do 24 lat, woli internet od telewizji

→80 % ankietowanych twierdzi, że „nie mogą żyć” bez co najmniej jednej czynności online

→42 % użytkowników komunikuje się poprzez sieci społecznościowe co najmniej raz na miesiąc

→30 % to wskaźnik wzrostu odwiedzania forów online w 2006 roku

→87 % internautów konsultuje się z internetem w celu znalezienia informacji

→81 % Europejczyków poświęca swój czas online na sprawdzanie skrzynki mailowej

→80 % korzysta z internetu szerokopasmowego

Dane pochodzą z sondażu "Mediascope Europe", zrealizowanego przez EIAA (European Interactive Advertising Association)

Zdjęcia: LinkedIn (Jerry Curk/flickr); gaydar (Moyan Carpenter/flickr); Ning (destinetics/flickr)