Wraz z cafebabel.com generacja Erasmusa odnalazła swoje medium

Artykuł opublikowany 18 lutego 2011
Artykuł opublikowany 18 lutego 2011
Kto by pomyślał, że paneuropejskie medium będzie świętować swoje dziesiąte urodziny? Magazyn cafebabel.com, od czasu stworzenia go 1 lutego 2001 r. przez garstkę studentów Erasmusa na Wydziale Nauk Politycznych Uniwersytetu w Strasburgu, udowodnił, że można mówić o Europie w nowatorski, oryginalny sposób. Przepis? Medium europejskie, młode i obywatelskie.
Publikowane w 6 językach: angielskim, francuskim, włoskim, polskim, hiszpańskim i niemieckim, adresowane do generacji Erasmusa. Pierwszej europejskiej generacji, która nie zna granic, mówi wieloma językami i zrodziła się wraz z internetem; słowem: pierwsza generacja, która na co dzień żyje Europą.

Magazyn cafebabel.com jest jednak daleki od instytucji i europejskich dyrektyw. W rozmowach w najbardziej z europejskich kawiarnii mieszają się języki i poprzez takie sekcje jak kultura, społeczeństwo, lifestyle, reportaże, fotoreportaże powstaje obraz eurogeneracji. To ta babeliańska linia programowa przekraczająca granice  narodowe i językowe jest kluczem do sukcesu medium europejskiego.

W czasie gdy Unia Europejska świętuje Europejski Rok Wolontariatu, cafebabel.com jawi się jako jedno z najwspanialszych osiągnięć społeczeństwa obywatelskiego. Wydawany przez stowarzyszenie non-profit, Babel International, magazyn cafebabel.com tworzony jest przez sieć wolontariuszy: autorów, blogerów i tłumaczy z ponad 20 europejskich miast.

Wraz z cafebabel.com narodziła się nowa generacja mediów. Uznawany w branży za francuski i europejski „pure player”, tzn. jako jedne z pierwszych mediów publikowanych wyłącznie w internecie, cafebabel.com bardzo szybko został prekursorem dziennikarstwa obywatelskiego bazującego na zasadzie pro-am. Przepis? Ekipa profesjonalnych dziennikarzy – po jednym na wersję językową – ma za zadanie aktywizować społeczność, dbając o ciągłość publikacji, wybierać najlepsze teksty i redagować artykuły i tłumaczenia publikowane na 6 wersjach językowych magazynu.

Cafebabel.com to sieć około 1500 autorów i tłumaczy w całej Europie, ponad 12 000 członków społeczności i wciąż wzrastająca liczba czytelników, która na dzień dzisiejszy równa jest 350 000 unikalnych użytkowników miesięcznie, na wszystkich 6 wersjach językowych. Kto powiedział, że Europa nie jest interesującym tematem?

Dziesięć lat temu sceptycy przepowiadali fiasko medium wielojęzycznego, prorokowali brak europejskiej opinii publicznej i ubolewali nad nikłym zainteresowaniem obywateli dla informacji europejskiej i transnarodowej.

Dziś cafebabel.com pokazuje, że Europa nie jest jedynie konstrukcją z instytucji, zimną i odległą, ale przestrzenią, gdzie wypowiedzieć się może nowa europejska generacja, mobilna, władająca wieloma językami i otwarta na świat.

Alexandre Heully

Współzałożyciel, delegat generalny i dyrektor wydawniczy cafebabel.com

Simon Loubris,

Współzałożyciel, Prezes Babel International