kultura

B92: radio, telewizja i Internet w Serbii

Artykuł opublikowany 18 listopada 2008
Artykuł opublikowany 18 listopada 2008
Belgradzkie radio sprzeciwiające się reżimowi Miloszewicia powiększyło się o kanał telewizyjny i informacyjną stronę internetową. Historia o tym, jak nie utonąć w morzu informacji.

Radio B-92 powstało 15 maja 1989 r., w następstwie decyzji związku studentów socjalistycznych o utworzeniu nowej, wyjątkowej stacji radiowej. Założyciel, Veran Matić, prowadził w latach osiemdziesiątych program "Ritam srca" ("Rytm serca"), który już od pierwszego momentu opowiadał się za różnorodnością środków przekazu w Jugosławii po śmierci Tity i w czasie postępującego upadku komunizmu. Zajmował się tematami tabu, takimi jak prostytucja, AIDS czy narkotyki. B-92 często była porównywana do radia Alice, włoskiej ultraradykalnej stacji z lat siedemdziesiątych. Hasło naczelne B-92? „Informacja to nie tylko pokazywanie i powtarzanie, ale to również siła, która pozwala zmieniać rzeczywistość”.

Przeciwko reżimowi

W latach dziewięćdziesiątych była wielokrotnie zagłuszana (później została przywrócona w wyniku międzynarodowej presji) z powodu popierania opozycyjnych manifestacji przeciwko rządowi Miloszevicia. W czasie bombardowania Belgradu kierownictwo stacji zostało objęte przez ludzi reżimu, a ludzie związani z radiem przeszli do działalności nielegalnej. Dopiero w 2000 r. ekipa na powrót przejęła nadawanie audycji. Po upadku reżimu ekipa B92 zaangażowała się także w zbieranie i wyprodukowania materiału audiowizualnego, w celu zrekonstruowania historycznej pamięci kraju. Pomimo problemów byli najchętniej słuchaną stacją w tym czasie. We wrześniu 2000 r., zaraz po upadku reżimu w Belgradzie, B92 stało się także stacją telewizyjną. Dzięki temu chłodnemu środkowi przekazu, B92 po raz pierwszy po jedenastu latach walki o wolność słowa dotarło do całego narodu. Nie wszystkie programy radiowe zostały przeniesione do telewizji: raczej stacja radiowa B92 działa równolegle z telewizyjną. W ostatnich czterech latach potroiło swoją oglądalność, stając się trzecią najpopularniejszą stacją telewizyjną w kategorii widzów od 15 do 54 lat, poza tym jako jeden z czterech nadawców telewizyjnych posiada państwową licencję. Według AGB, Strategic Research Data, Telewizja B92 obejmuje swoim zasięgiem 98 % terytorium Serbii, a 88% społeczeństwa odbiera programy tej stacji w dobrej jakości.

Internet i TV bez rywalizacji

Internet, często uważany za rywala nr 1 telewizji, może się także przyczynić do jego przetrwania: B92 staje się również bardzo popularną stroną internetową, ponieważ nie ogranicza się tylko do bycia telewizyjną ramówką programową, ale jest prawdziwym zbiorem informacji z podziałem typowym dla dzienników on-line : kultura, sprawy zagraniczne, praca, podróże. Od 1996 r. B92.net jest stroną najczęściej odwiedzaną w Serbii ze sto osiemdziesięcioma tysiącami gośćmi dziennie i jedną z najczęściej odwiedzanych z Europy Wschodniej. Rekord? W lutym 2008 r. było 389 936 samych wejść, z 2 330 281 obciążającymi strony (źródło: Statcounter). Dlatego radio – telewizja - strona www B-92 jest środkiem przekazu wyjątkowym: jego twórcy wiedzieli, jak pogodzić i wykorzystać potencjał trzech najważniejszych mediów przez zwrócenie się do samej publiczności, oferując młodym Serbom alternatywę w informacyjnym morzu martwym.