kultura

Wiels: warzenie czysto artystyczne

Artykuł opublikowany 17 stycznia 2007
Artykuł opublikowany 17 stycznia 2007
25 maja tego roku największe centrum sztuki współczesnej Brukseli otworzy drzwi do dawnych browarów Wielemans-Ceuppen, w pobliżu dworca południowego.

Remont dawnego browaru Wiels, którego całkowity koszt szacuje się na 10 milionów euro, rozpoczął się w styczniu 2005 roku. Finansowanie tej monumentalnej renowacji, jak podaje oficjalna strona internetowa projektu, było "europejskie i wspólnotowe". Brakuje tam jednak wzmianki o tym, że jedna trzecia oczekiwanych pieniędzy do tej pory nie została wpłacona. Mówiąc jaśniej, plac budowy czeka jeszcze na około półtora miliona euro, z czego 500 000 od regionu flamandzkiego i brukselskiego. Część francuska nie zamierza przyznać funduszy przed rokiem 2008. Ponadto, majowe częściowe otwarcie jedynie 5800m2, wnosi ryzyko opóźnienia finansowego wsparcia ze strony prywatnych sponsorów, niezmiernie ważnych dla tego ambitnego przedsięwzięcia.

Świadek nowoczesności

Budynek Wiels w Brukseli jest przykładem architektury modernistyczno- przemysłowej. Skonstruowany został w 1930 roku przez belgijskiego architekta Adriena Blomme’a na zamówienie rodziny Wielemans-Ceuppen: sala warzenia będzie jeszcze długo uważana za największą w Europie. Renowacja skupiła się głównie na upiększeniu części uznanych za zabytkowe.

Cel: Stworzyć "jedyną w swoim rodzaju w całej Europie instytucję sztuki współczesnej (...), dać Brukseli status wielkiego miasta sztuki współczesnej poprzez współpracę z miejscowymi i zagranicznymi aktorami, stać się punktem artystycznego odniesienia dla odwiedzających, a także wziąć czynny udział w dynamizacji miasta", jak podaje strona internetowa.

Podział przestrzeni

Sala miedzianych kotłów zamieni się w księgarnię i scenę spektakli. Audytorium, sala ogólnego użytku, laboratorium audiowizualne i centrum dokumentacji również powinny przyciągnąć swoich amatorów. Cztery przestrzenie zostaną poświęcone wystawom: podziemie - sala maszyn i trzy piętra, jasne i zajmujące powierzchnię 600m2 każde. W maju dostępne będą tylko dwie z nich.

Trzy przestrzenie zarezerwowane będą na atelier dla artystów, goszczonych tutaj przez cały okres ich pobytu - od sześciu do dwunastu miesięcy. Piętnaście osób będzie tam pracować w pełnym wymiarze godzin jako "mediatorzy" nad modelem tokijskiego Pałacu w Paryżu.

Chcemy, żeby w Wiels zawsze coś się działo i żeby publiczność miała ochotę spędzić u nas co najmniej dwie godziny, podkreślił w lutym zeszłego roku dyrektor centrum Dick Snauwaert podczas wywiadu dla La Libre Belgique. Różnorodność, eklektyzm i dynamizm to ambicje założycieli.

Od 5 grudnia brytyjski artysta Simon Starling proponuje widoczną w nocy z zewnątrz instalację na terenie dawnego browaru. W marcu, tuż przed otwarciem dla publiczności, Szkoła Architektury Cambre przedstawi wyniki ankiety społecznej przeprowadzonej na osobach będących już dorosłymi w latach 70. i 80., próbując zdefiniować, co Wiels zmienia w życiu dzielnicy.