kultura

  • 7 filmów, aby zrozumieć Cannes

    Autor(ka): dn. 24 maja 2017

    O ile festiwal w Cannes kojarzy się z czerwonym dywanem, wieczorowymi kreacjami i butami na obcasie, o tyle filmy na nim prezentowane są zazwyczaj ponure, długie, a czasem zwyczajnie nudne. Wybór filmów oscylujących między artystycznym geniuszem a intelektualną masturbacją. 

  • Za kulisami Berlinale 2017

    Autor(ka): dn. 25 lutego 2017

    Począwszy od sprzedawców biletów, a skończywszy na tłumaczach – prawdziwa niewidzialna armia zajmuje się przygotowaniem jednego z największych festiwali filmowych w Europie. Rolą tej armii jest zagwarantowanie, by wszystko przebiegło płynnie. To wymaga poświęcenia i cierpliwości. Większość mediów skupia się na gwiazdach i reżyserach. My postawiliśmy na osoby pracujące za kulisami Berlinale.

  • Berlinale: 6 filmów, które trzeba obejrzeć

    Autor(ka): dn. 17 lutego 2017

    Zwycięzców Berlinale poznaliśmy 18 lutego. Nasi reporteży byli na miejscu i stworzyli własny, subiektywny przegląd filmów, których nie można przegapić.

  • La La Land i millenialsi – nie dajmy się zwariować

    Autor(ka): dn. 15 lutego 2017

    [OPINIA] „La La Land”, nowy musical Damiena Chazelle'a, miał swoją europejską premierę zaledwie kilka tygodni temu i już zyskał aprobatę widzów na salach kinowych. Jednakże, widać podział na tych, którzy pokochali filmową historię oraz tych, którzy pomimo uznania dla walorów artystycznych filmu, odnoszą się krytycznie do jego przesłania. 

  • T2 Trainspotting – sequel, który ma sens

    Autor(ka): dn. 10 lutego 2017

    [RECENZJA] Nakręcenie kontynuacji filmu tak wielkiego jak Trainspotting to karkołomne zadanie. Jednak najnowszy film Danny'ego Boyle'a spełnia oczekiwania. Jego wartość nie wynika jedynie z sentymentalizmu – dwie dekady pozwolają spojrzeć na bohaterów z nowej perspektywy.

  • Voices of refugees: podróż po kres życia

    Autor(ka): dn. 16 stycznia 2017

    Po pierwszej projekcji w Parlamencie europejskim film dokumentalny Voices of refugees był wyświetlany na terenie całej Europy. Spotkaliśmy się z Alexandrem Beddockiem – jednym z reżyserów – który opowiedział nam o tym, jak ogromny wpływ to doświadczenie wywarło na jego życie.

  • „Psy” Bogdana Mirică – debiut pozbawiony zębów

    Autor(ka): dn. 4 stycznia 2017

    Zwycięzca nagrody FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 2016 roku, film „Psy" –debiut filmowy reżysera Bogdana Mirică – jest pokazywany w tym tygodniu na Festiwalu Filmowym w Torino. Niestety, jest to niezdarne podejście do materiału, który inni wykorzystali już znacznie lepiej.

  • Mai Masri: „3000 Nocy jest uniwersalną historią o sprawiedliwości”

    Autor(ka): dn. 14 grudnia 2016

    Film 3000 Nocy opowiada historię Layal (w tej roli Maisa Abd Elhadi) – palestyńskiej kobiety, która w latach 80 XX wieku została osadzona w izraelskim więzieniu, gdzie dowiedziała się, że jest w ciąży. Mieliśmy okazję porozmawiać z reżyserką Mai Masri o utrzymywaniu równowagi między faktem i fikcją, o pracy z dziećmi oraz trudnościach przy kręceniu scen w prawdziwym więzieniu.

  • United Artists for Italy - święto różnorodności we włoskim kinie

    Autor(ka): dn. 7 grudnia 2016

    Ruszyła akcja United Artists 4 Italy promująca różnorodność we włoskim kinie. Zaprezentowany w Rzymie projekt jest opowieścią o aktorach pochodzących z Afryki, którzy pojawili się na ekranie w ostatnim stuleciu włoskiej kinematografii. Rozmawiamy z reżyserem Fredem Kudjo Kuwornu o tym, że brak różnorodności jest problemem kina w całej Europie.

  • „Ja, Daniel Blake” i podzielone brytyjskie społeczeństwo

    Autor(ka): dn. 7 grudnia 2016

    Nic tak nie rozpala dyskusji o władzy i społeczeństwie jak film Kena Loacha. Najnowszy obraz reżysera – Ja, Daniel Blake" – opisujący nieprzychylność brytyjskiego systemu pomocy społecznej spotkał się z mieszanym odbiorem pulbiki. Różne reakcje na film ukazały głębokie podziały istniejące w brytyjskim społeczeństwie.