Lifestyle

Etyka wyznacznikiem dobrego smaku

Artykuł opublikowany 24 stycznia 2006
Artykuł opublikowany 24 stycznia 2006
Działalność w obronie zdrowej żywności prowadzona przez osoby dbające o zdrowie, gotowe do walki o dobro własnego żołądka.

Wolą slow food od fast food, kupują warzywa i owoce bezpośrednio u rolników, słodzą kawę cukrem trzcinowym nierafinowanym, najlepiej zakupionym w sklepie z „uczciwą”, zdrową żywnością. Entuzjaści zdrowej żywności wypowiedzieli wojnę jedzeniu modyfikowanemu genetycznie. W supermarketach czytają etykiety artykułów z zachwytem, jak gdyby to była powieść kryminalna, szukając tajemnicy za sterylnymi skrótami, jak E212 i E199 (oznaczające, że produkt zawiera dodatek dozwolony przez Unię Europejską). Są wspierani przez normy unijne dbające o jakość żywności i nakazujące szczegółową informację na temat produktów spożywczych.

Krucjata w imię dobrego smaku

Międzynarodowa organizacja Slow Food, założona przez Carla Petriniego w 1986r., w Paryżu, broni rozkoszy stołu przed inwazją fast foodów. Slow food promuje kulturę gastronomii, rozwija kształcenie smaku dzięki kursom podyplomowym i seminariom. Popiera wartość odmian biologicznych w rolnictwie i chroni tradycyjne produkty spożywcze, którym grozi zniknięcie. Organizacja liczy ponad 82 000 członków i ma siedziby we Wloszech, Niemczech, Szwajcarji, Stanach Zjednoczonych, Francji, Japonii oraz przedstawicielstwa w 107 krajach świata. Mają aktywne poparcie wolontariuszy oraz miłośników dobrej żywności. Najlepszą strategią smakową jest docenienie własnego regionu w celu podniesienia wartości produktów właśnie dla niego typowych.

Kolejną organizacją tego typu jest „obawytelstwo aktywne”- Cittadinanzattiva – ruch stworzony w 1978r., broniący praw konsumentów w Europie, liczy 235 zgromadzeń lokalnych i 76 000 członków. Jedna z najnowszych inicjatyw to Ristorazione amica- przyjazne żywienie zbiorowe- akcja polegająca na monitorowaniu i ocenieniu jakości usług gastronomicznych świadczonych na podstawie umów państwowych, czyli w szkolnych stołówkach, szpitalach czy domach starców.

Nawet sławna Greenpeace zainteresowana jest tym problemem, popierając międzynarodową kampanię przeciwko OGM (organizmom genetycznie modyfikowanym). Petycja dotyczy przepisu o obowiązku wprowadzenia specjalnych etykietek na produkty pochodzenia zwierzęcego poddane modyfikacji genetycznej. Aktywisci Greenpeace walczą poza tym przeciwko nadmiernemu i niewłaściwemu używaniu pestycydów i starają się powstrzymać zanik różnorodności odmian warzyw.

Warto wspomnieć o "grupach zakupów solidarnych" (Gruppi di acquisto solidale, Gas), stworzonych przez konsumentów, którzy kupując owoce i warzywa bezpośrednio u rolników pomagają małym producentom chroniącym środowisko. Tendencję tę można zaobserwować od kilku lat we Wloszech, gdzie tzw. grupy zakupów solidarnych wspólnie zamawiają hurtowo artykuły spożywcze lub artykuły codziennego użytku. Ideą przewodnią jest świadomość potrzeby zmiany trybu życia poprzez „krytyczną konsumpcję”, która bierze pod uwagę zasady etyczne, nie tylko cenę produktu.

Front europejski

W kampanii promującej zdrową żywność i poprawę jakości towaru Campagna sulla sicurezza degli alimenti, popartej przez Unię Europejską, biorą udział przedstawiciele całej branży rolno-spożywczej oraz stowarzyszeń konsumentów. Celem jest zapewnienie wysokich standardów, ponieważ wiele osób twierdzi iż dyrektywy i regulacje Wspólnoty obniżają poziom jakości produktów poprzez zaniżanie do wspólnego poziomu. W tym celu Eufic (European Food Information Council)- europejska organizacja non-profit założona w 1993r.- interweniuje informując konsumenta o jakości i bezpieczeństwie odżywiania. Współpracując z instytucjami krajowymi i międzynarodowymi, zajmującymi się żywieniem i zdrowiem człowieka.

Z inicjatywy Eufic powstała strona Coolfood, zaprojektowana z myślą o edukacji najmłodszych w zakresie podstaw zdrowego żywienia i sposobu życia, druga z inicjatyw, Food Students jest interaktywną stroną internetową o produkcji, bezpieczeństwie oraz technologii żywnościowej.