Społeczeństwo

Szerokiej drogi!

Artykuł opublikowany 3 listopada 2006
Artykuł opublikowany 3 listopada 2006
Szokujące filmy informacyjno-edukacyjne, zwiększona liczba policjantów kontrolujących ruch drogowy. To tylko nieliczne przykłady działań prowadzonych na rzecz walki o bezpieczeństwo na drogach.

Mimo, że wszyscy ludzie są równi, to w praktyce, lepiej być Holenderką po trzydziestce, za kierownicą nowego samochodu, niż irlandzkim motocyklistą przed dwudziestką, albo młodym pieszym, mieszkającym na polskiej wsi. Cytat ten jest autorstwa Coluche’a, którego poczucie humoru nie uchroniło od śmierci w wypadku motocyklowym, w wieku 41 lat, na jednej z dróg południowej Francji. Codziennie, na unijnych drogach ginie 117 osób. A przecież są środki, żeby temu zapobiec.

Kampanie

Większość krajów obrała "twardy" kierunek w zakresie promowania bezpieczeństwa na drogach – wstrząsające obrazy, szokujące filmy, realistyczne symulacje wypadków, zdjęcia prawdziwych ofiar... Celem jest dotarcie do świadomości obywateli i skłonienie do refleksji użytkowników pojazdów, na wzór ostatniej brytyjskiej kampanii zatytułowanej THINK!. Kampanie reklamowe ostatnich dziesięciu lat pozwoliły na zmiany w opinii publicznej. W wyniku badań z kwietnia 2002 roku, Francuzi przyznający się do braku poczucia bezpieczeństwa na drogach po raz pierwszy okazali się większością. Pragną zaostrzenia kar i deklarują chęć lepszego przestrzegania przepisów - zaznacza Éric Zajdermann, prezes firmy Stratéus, agencji zajmującej się badaniem wpływu kampanii reklamowych na bezpieczeństwo na drogach.

Środki represyjne

Kontrole policji skupione na głównych czynnikach ryzyka, to jest nadmierniej prędkości, nietrzeźwości kierowców oraz niezapiętych pasach bezpieczeństwa dowiodły swojej skuteczności. We Francji, która do niedawna ciągnęła się w ogonie peletonu europejskiego, liczba ofiar na drogach zmalała o 35%, między 2001 a 2005 rokiem, głównie dzięki zainstalowaniu fotoradarów oraz zastosowaniu radarów ruchomych w ramach zwalczania nadmiernej prędkości. Wzmożone kontrole pasów bezpieczeństwa, z przodu i z tyłu pojazdu, oraz częstsze badania trzeźwości kierowców, także przyczyniły się do zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych.

Wzajemna pomoc

Również niektóre inicjatywy prywatne pozwalają zwalczać niebezpieczne zachowania na drogach. Stowarzyszenie Voiture&co proponuje system wspólnego użytkowania pojazdów, w ramach imprez studenckich, mający gwarantować powrót do domu z trzeźwym kierowcą. Stowarzyszenie umożliwia wejście w kontakt studentom zmotoryzowanym z tymi, którzy nie posiadają własnego środka lokomocji, pod warunkiem, że ci pierwsi zobowiążą się zrezygnować ze spożycia alkoholu i środków odurzających. Jérôme Narcy, odpowiedzialny za rozwój stowarzyszenia, wyjaśnia: Oto przykład dobrego, zorganizowanego działania, można by powiedzieć nowej generacji, ze względu jednocześnie na jego prostotę i charakter ekologiczny.

Technologia

Na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat, poziom bezpieczeństwa pojazdów uległ znacznej poprawie za sprawą, między innymi, rozpowszechnienia pasów bezpieczeństwa, doskonalenia wzornictwa oraz rozwoju ABS (systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania). Sytuacja jest jednak taka, że podczas gdy niektórzy konstruktorzy nie wahają się reklamować gadżetów typu high-tech, które niosą za sobą ryzyko odwrócenia uwagi kierowcy, to często nie bierze się pod uwagę prostych i tanich rozwiązań technologicznych, wzmacniających poziom bezpieczeństwa. Przykładem może być system Intelligent Speed Adaptation (ISA), który informuje kierowcę na bieżąco o dopuszczalnej granicy prędkości i blokuje pedał przyśpieszenia. Albo Alcolock, testowany obecnie we Francji, który zezwala na uruchomienie pojazdu wyłącznie wówczas, gdy zawartość alkoholu we krwi, kontrolowana za pomocą elektronicznego alkomatu, w który kierowca wdmuchuje powietrze, nie przekracza 0,3 g/l. Innym systemem, który przyczyniłby się do uratowania niejednego ludzkiego życia jest eCall czyli syrena alarmowa, która, w przypadku zderzenia, włącza się sama lub uruchamiana jest przez osoby znajdujące się w poszkodowanym pojeździe.

Środowisko naturalne

Walka z niebezpieczeństwem na drogach i troska o środowisko naturalne są już teraz ściśle ze sobą powiązane. Ten, jeszcze na razie raczkujący związek wykracza poza kontekst zwykłego, dobrego planu marketingowego. Liga zwalczająca niebezpieczne zachowania na drogach właśnie ukończyła publikację rankingu samochodów, zestawionych według stopnia, w jakim odpowiadają kryteriom "zachowania obywatelskiego". Jaki jest cel tej akcji? Z jednej strony, chodzi nam o uświadomienie użytkownikom samochodów odpowiedzialności, jaka na nich ciąży, poprzez wywieranie wpływu na wybór, jakiego dokonają w momencie zakupu pojazdu oraz zachęcając ich do korzystania z oszczędniejszych środków transportu, kiedy jest to możliwe. Z drugiej strony, chcemy nakłonić władze państwowe do wprowadzania metod podatkowych, które pozwoliłyby ograniczać zgubny wpływ ludzi na środowisko - wyjaśnia Chantal Perrichon, prezeska Ligi.

Infrastruktura

Miejsca koncentracji śmiertelnych wypadków są na ogół dobrze znane - niebezpieczne skrzyżowania, niekończące się drogi powiatowe, drogi szybkiego ruchu nieposiadające wystarczającej, bezpiecznej przestrzeni do wyprzedzania. Istnieje wiele rozwiązań pozwalających na redukowanie "czarnych punktów" na drogach - lepsze oznakowanie, montowanie "kocich oczek", oddzielających oba kierunki ruchu oraz znaków hektometrycznych na poboczach, budowanie rond, a także tworzenie dróg dla rowerzystów.